CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, March 30, 2010

Customer Service....





sampai rumah . .
almaklumlah keluar je pakej baru sampai takde stok .
terpaksalah hantar modem kat rumah customer .
masalah juga nak cari rumah ni .
bila dah buley keluar, mulalah nak mengulat .
haxhaxhax .
singgah solat maghrib kat jusco dulu .








Monday, March 29, 2010

Kembali memblogging.

sudah lame tak conteng2 kat sini .
asik3 keja .
:-p

sakit

kepala..
aku sudah nampak bintang di atas kepala..
:-/

Friday, March 26, 2010

recover file

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.filetolink.com%2F1b39a18d&h=30cb11542ad8c55cfbcde6c4ae8dcbda

Thursday, March 18, 2010

Bacalah jap, senang & berbaloi-baloi


85,846 members and growing. FAST

SALAM..daripada korang on9 je, hasil pon xde, mesti BOSAN kan???
haaaa, nie die...sambil on9, sambil cari duit..beri saya masa 5 minit je boleh?
mari sertai saya di Catcheyes.
Catcheye adalah sebuah syarikat pengiklanan terbaru di Malaysia,apa yang menariknye anda dibayar untuk setiap iklan yang anda lihatdisini,ya,mudah saja,klik2 iklan tak sampai seminit dah dapat duit,malah mereka membayar kita sehingga level 4 secara infiniti..katakan anda menaja 10 orang di level 1, kemudian mereka menaja 10 orang lagisehinggalah 4 level, tahu tak awak akan peroleh RM11 jikasehari mereka klik untuk 1 iklan, kalau sehari mereka klik 10x andaperoleh RM11x10=RM110 jika sebulan anda akan peroleh RM110x30=RM3300..banyak tu .. awak tak nak ke? ayohlah sertai saya..benda ni 100%percuma..tak perlu modal cuma perkenalkan kepada 10 orang je..bendafree xkan tak boleh ajak..untuk maklumat awak,keahlian catcheye telahmencecah 60000 orang sekarang.. jangan berlengah lagi..Ini bukanpenipuan..
Cara nak register:
1.klik link
2.klik join catcheye now
3.isi maklumat diri, IC dan alamat (pentingsebab cek dihantar berdasarkan ini selepas cukup RM50)
4.Isi jawapan:soalan 1 jawapan A (atas sekali),soalan 2 jawapan B (yang tengah),soalan 3 jawapan A (atas sekali).p/s (jika jawab salah pendaftaran tidak diterima)
5.klik agree and proceed..Ok ,siap!
kemudian apa perlu buat?!
1. klik sign in
2. lepas sign in klik reward panel
3. Awak lihat akaun awak ade RM1 (bonus) dan link awak.
4. Copy link awak dan gantikan link saya dalam message ini dengan link awak.
5. postkan risalah saya ni ke buletin & emailkan kepada kawan2.
6. Lihatlah tak sampai sebulan awak dah ade 10 orang di level 1.percayalah! sebabbenda ni 100% percuma
Catcheye. A different approach to advertising
Catcheye is an online advertising platform where we reward everyone.
CAtcheye; A different approach to advertising
Catcheye is an online advertising platform where we reward everyone for viewing ads. Earn reward points by viewing our ads, which can converted into cash or other prizes.
A different approach to advertising
Catcheye is an online advertising platform where we reward everyone for viewing ads. Earn reward points by viewing our ads, which can converted into cash or other prizes.
A different approach to advertising
Catcheye is an online advertising platform where we reward everyone for viewing ads. Earn reward points by viewing our ads, which can converted into cash or other prizes.
Kongsi
A different approach to advertising
Catcheye is an online advertising platform where we reward everyone for viewing ads. Earn reward points by viewing our ads, which can converted into cash or other prizes.

Tuesday, March 16, 2010

peranan Perancang Bandar & Wilayah



Di antara proses kerja yang telah dijalankan oleh firma ini ialah perancangan Bandar mengikut akta perancangan Bandar dan desa 1976,akta 172 serta menjalankan kajian-kajian perancangan.
Selain membuat perancangan firma ini menjalankan kerja reka bentuk teknikal ,pengawasan kerja kerja pembinaan , permohonan kelulusan kerja oleh pihak berkuasa.
Perancangan pengankutan dan perancangan landskap juga merupakan kerja yang telah dilakukan oleh firma ini.
Kesemua kerja yang dilakukan adalah mengikut pelanggan.Jika pelanggan swasta biasanya projek hanya dijalankan oleh satu firma tetapi jika melibatkan projek kerajaan ia melibatkan firma lain terutamanya projek yang melibatkan bidang kerja yang berbeza.
Selain daripada merancang firma ini telah menjalankan banyak kajian sepanjang ia ditubuhkan contohnya Rancangan tempatan Bandar kota tinggi,johor pada tahun 1996-1997 iaitu dalam sector guan tanah perniagaan,perindustrian dan pengankutan.mnf juga telah menjalankan kajian mengenai rancangan tempatan Bandar tangkak johor pada tahun 1999 iaitu dalam sector guna tanah.
MNF tidak hanya menjalankan kajian di negeri johor sahaja tetapi melibatkan negeri negeri lain iaitu pada tahun 2007 telah membuat kajian mengenai rancangan tempatan daerah seremban dalam sector guna tanah,pusat Bandar@perniagaan,perumahan dan rangka kerja wilayah.pada tahun 2002 pula mnf telah mengkaji mengenai rangcangan struktur negeri Pahang.MNF juga menjalankan proses perancangan susun atur contohnya cadangan pecah sempadan bagi pembangunan bercampur secara SBKS di antara lot 29,65,79,90,109,dan 1258 di kota tinggi,hak milik ialah taman mawai sdn bhd dan ladang tai tak sdn bhd.kerja kerja perundingan juga telah dijalankan oleh mnf iaitu rancangan tempatan daerah pekan pada tahun 2002-2015 iaitu dalam sector rekreasi dan landskap.

PROJEK MNFSepanjang mnf ditubuhkan mnf telah melibatkan diri dalam banyak projek antaranya ialah projek di seremban.dalam projek ini mnf adalah selaku ketua perunding dan telah dibantu oleh 12 sub perunding mengikut kepakaran masing-masing.12 sub perunding tersebut terdiri daripada firma swasta yang lain.sebenarnya sub perunding bergantung kepada jenis projek jika projek yang melibatkan banyak bidang maka sub perunding akan bertambah dan pembahagian kerja akan di tetapkan oleh ketua perunding.Antara projek lain mnf ialah pembinaan banggunan awam contohnya mnf telah menjalankan kerja kerja membina sebuah banggunan pejabat,cawangan lembah kemajuan.johor tenggara ditaman sri lambal kluang.mnf juga menjalankan projek penyelangaraan dan pembinaan lansdkap contoh kerja kerja lansdkap di Malaysia gas pasir gudang ,johor.PERANAN PERANCANG BANDAR DALAM DALAM MNFMengikut peranan perancang Bandar yang sebenar.
perancang Bandar amat memainkan peranan penting dalam segala aspek perancangan tidak semestinya dalam sector kerajaan malah turut member sumbangan dalam sector swasta.
peranan perancang Bandar dalam firma swasta adalah lebih kepada memajukan sesuatu kawasan.Dalam proses pemajuan tersebuat perancang Bandar akan membuat pelan susun atur.setelah segala pelan susun atur siap ,perancang Bandar akan berurusan dengan kerajaan tempatan untuk memastikan pelan tersebut diluluskan dan untuk mendapat kebenaran merancang.jika pelan tersebut tidak di terima atas sebab tertentu perancang bandar akan memperbaiki setiap kesalahan yang terdapat dalam pelan tersebuat.setelah pelan tersebut diterima baru perancang Bandar akan menyerahkan kepada organisasi lain bagi menjalankan kerja-kerja pembinaan. terdapat akta yang menyatakanBahagian IV Akta 172 mengandungi peruntukkan-peruntukkan bagi menguatkuasakan pengawalan perancangan yang sebenar. Seksyen 18 Akta 172 umpamanya melarang seseorang menggunakan tanah atau bangunan kecuali mengikut rancangan tempatan. Seksyen 19 pula melarang dengan pengecualian-pengecualian tertentu untuk pemajuan dimula, diusaha atau dijalankan tanpa kebenaran merancang. Oleh kerana pihak berkuasa tempatan adalah pihak berkuasa perancangan tempatan yang berkuasa memberi kebenaran perancangan untuk sesuatu projeknya, maka semua permohonan-permohonan untuk membangunkan tanah dan mendirikan bangunan perlulah memohon kebenaran merancang kepada pihak berkuasa perancang tempatan [subseksyen 21(1)].Selain daripada untuk mendapatkan kebenaran merancang,perancang Bandar juga menjalankan proses pindah hak milik tanah ini kerana tidak mahu ada masalah pada masa akan datang contonya bagi kawasan perindustrian mestilah didirikan kawasan perindustrian, sektor lain tidak boleh dibangunkan di kawasan tersebut.Perancang Bandar juga membuat kajian pembangunan untuk memastikan kebaikkan dan keburukkan selepas pembangunan sama ada kepada alam sekitar dan masyarakat setempat.selain daripada itu perancang Bandar membuat kajian mengenai rancangan tempatan daerah dan rancangan kawasan khas.Perancang Bandar juga akan menjalankan kajian mengenai piawaian @ garispanduan.ini kerana pembangunan kerap berlaku dan bagi memantapkan perkembangan berkenaan dari semasa kesemasa kajian terbaru perlu dilakukan bagi memastikan piawaian terkini dan lebih sesuai.FUNGSI JABATAN PERANCANGAN BANDARPENGENDALIAN
PENTADBIRAN AMURUSAN AMPERKHIDMATAKEWANGANLATIHANPRODUKTIVITIPENYELARAS PERANCANGANRANCANGAN PEMBANGUNAN
MENGAWAL PEMBANGUNANUBAH SYARAT/PECAH SEMPADANPELAN BANGUNANPERANCANGAN TAPAK.SIASATAN TAPAK.KHIDMAT NASIHAT.PENYEDIAAN PELAN PEMBANGUNANRANCANGAN STRUKTURRANCANGAN TEMPATANRANCANGAN PEMBANGUNAN DAERAHPUSAT PERTUMBUHAN DESA.PELAN INDUK NEGERI.KAJIAN KAJIAN SEKTORIAL.


Monday, March 15, 2010

Peranan Juruukur Bahan

Susunan: Fara Ashikin Uyub, Chong Jia Yi & Chung Tzy Chi

Juruukur Bahan adalah merupakan pihak yang bertanggungjawab dalam memastikan kos projek tidak melebihi peruntukan (budget) yang ditetapkan oleh pihak majikan. Pihak Juruukur Bahan akan terlibat dengan sesuatu projek dari awal hinggalah ke peringkat akaun muktamad. Oleh itu maklumat dan objektif yang tepat tentang projek adalah penting untuk memastikan kos yang dianggarkan oleh pihak Juruukur Bahan ini adalah didalam lingkungan budget yang ditetapkan oleh pihak majikan. Tanpa objektif dan maklumat yang tepat maka anggaran kos yang akan dilakukan oleh pihak Juruukur Bahan ini mungkin tidak setepat yang dikehendaki.

Oleh itu tanggungjawab asas pihak Juruukur Bahan didalam sesuatu proses pembangunan projek adalah seperti berikut:

1. Menyediakan kajian kemungkinan.

Untuk menentukan bahawa projek yang dirancangkan adalah sesuai dengan lokasinya maka dengan ini pihak Juruukur Bahan adalah bertanggungjawab untuk menyediakan satu kajian kemingkinan untuk projek yag terbabit. Dengan adanya kajian kemungkinan ini juga pihak majikan akan mengetahui kadar keuntungan yang akan diterima olehnya hasil daripada projek yang terbabit. Contonhnya kajjian kemungkinan ini diadakan untuk mengkaji kesesuaian untuk membina sebuah kompleks membeli belah di Skudai. Maka pihak Juruukur Bahan akan menyediakan kajian kemungkinan ini dan keputusan mengenai kajian kemungkinan ini akan dipersembahkan kepada pihak majikan.

2. Menyediakan dokumen tender.

Untuk memilih kontrakktor yang benar berkelayakan untuk sesuatu projek maka tender akan dibuka kepada kontraktor yang berminat. Antara aktiviti yang akan dilakukan diperingkat ini adalah seperti menyediakan senarai kuantiti berdasarkan lukisan dari perunding arkitek dan jurutera. Ketepatan dalam menyediakan senarai kuantiti ini adalah penting bagi mengelakkan timbulnya masalah apa bila proses pembinaan bermula kelak. Pihak Juruukur Bahan perlu menyatakan tarikh tutup bagi tender yang berkenaan.Pihak Juruukur Bahan juga hendaklah mengeluarkan tender ini dalam jangka waktu yang telah ditetapkan bagi mengelakkan kelewatan. Selain itu juga pihak Juruukur Bahanhendaklah memastikan bahawa dokumen tender yang dikeluarkan itu adalah dilengkapi dengan segala dokumen dan borang-borang yang berkaitan.

3. Analisis tender.

Setelah tender ditutup, pihak Juruukur Bahan akan membuat satu analisis tender bagi projek terbabit. Tujuan analisis tender ini dilakkukan adalah untuk memilih satu kontraktor yang benar-benar berkelayakan untuk melakukan kerja. Berkelayakan disini bermaksud mempunyai sumber kewangan yang mencukupi, mempunyai prestasi yang baik dan tidak mempunyai beban kerja yang banyak.

Setelah selesai proses analisis tender, maka Juruukur Bahan akan mengesyorkan melalui Laporan Tender kepada majikan/klien sesebuah kontraktor yang dianggap benar-benar berkelayakan untuk melakukan kerja yang dicadangkan. Namun begitu kuasa untuk memilih kontraktor adalah ditangan pihak majikan.

4. Menyediakan dokumen kontrak.

Setelah majikan membuat keputusan tentang kontraktor yang berjaya didalam tender tersebut maka pihak Juruukur Bahan akan menyediakan dokumen kontrak sebelum kontraktor memulakan kerjanya. Dokumen kontrak ini adalah perjanjian antara majikan dan kontraktor. Diperingkat ini pihak Juruukur Bahan akan menyediakan dokumen kontrak yanng lengkap dengan segala dokumen, borang kontrak, spesifikasi dan lain-lain lagi.

5. Memeriksa insurans.

Sebelum memulakan kerja pihak kontraktor hendaklah mengambil insuran yang berkaitan seperti yang dinyatakan didalam Borang Kontrak Setara samada Borang JKR atau PAM. Oleh itu Juruukur Bahan adalah bertanggungjawab untuk memastikan bahawa segala insuran yang telah diambil oleh pihak kontraktor tersebut adalah sah dan mencukupi. Jika perlu pihak Juruukur Bahan akan menghubungi pihak syarikat insuran terbabit bagi memastikan ianya bukan merupakan polisi yang palsu.

Selain itu juga Juruukur Bahan perlulah memastikan polisi insuran yang diambil oleh pihak kontraktor adalah dari syarikat yang dibenarkan oleh pihak Arkitek. Pihak Juruukur Bahan juga perlulah memastikan polisi insuran tersebut adalah meliputi jangka waktu yang telah ditetapkan. Juruukur Bahan perlulah memastikan nama didalam polisi insuran tersebut adalah betul. Jika berlaku kesilapan maka pihak kontraktor semestinya tidak akan menerima pampasan dari pihak insuran jika berlaku perkara-perkara yang tidak diingini.

Ini adalah berdasarkan kepada kes Macaura Vs Northen Insurance Co (1925AC619) dimana pihak plantif mempunyai syarikat pembalakan dan mengambil insuran atas namanya dan bukan atas nama syarikat. Apabila berlaku kebakaran keatas syarikatnya maka pihak plaintif telah membuat tuntutan kepada pihak insuran. Didalam kes ini pihak mahkamah telah menetapkan bahawa plantif tidak dapat untuk membuat tuntutan kerana insuran yang diambil itu adalah atas namanya dan bukan atas nama syarikatnya kerana ianya tiada kepentingan kepada syarikatnya.

6. Penilaian kerja.

Antara tanggungjawab Juruukur Bahan adalah untuk membuat penilaian kerja-kerja yang dilakukan oleh pihak kontraktor. Tujuan penilaian kerja ini diadakan ialah untuk memberikan bayaran kepada kontraktor terhadap kerja-kerja yang dilakukan. Namun begitu kerja-kerja penilaian kerja ini hendaklah dilakukan oleh pihak Juruukur Bahan dan disertai oleh pihak wakil kontraktor.

Selain daripada itu, ianya juga akan dapat memberikan gambaran tentang kemajuan kerja yang telah dilakukan oleh pihak kontraktor pada bulan yang terbabit. Juruukur Bahan juga adalah dengan ini bertanggung jawab untuk mengeluarkan Perakuan Interim dalam jangka waktu 14 hari selepas penilaian kerja dilakukan. Ini seperti yang dinyatakan didalam Borang Kontrak Setara.

7. Mengira perubahan kerja.

Jika terdapat perubahan kerja semasa proses pembinaan maka pihak Juruukur Bahan adalah bertanghgungjawab untuk menilai semula kerja-kerja yang terbabit. Dengan mengira perubahan kerja terbabit pihak Juruukur Bahan akan dapat mengetahui kos sebenar kerja-kerja terbabit sama ada ianya bertambah ataupun berkurangan daripada kos yang asal. Ini adalah seperti yang dinyatakan didalam Borang Kontrak Setara.

8. Mempertimbangkan tuntutan kontraktor.

Jika pihak kontraktor membuat tuntutan kepada pihak Juruukur Bahan akibat daripada pematuhannya kepada arahan Pegawai Penguasa/Arkitek seperti yang dinyatakan dalam Borang Kontrak Setara, maka adalah menjadi tanggungjawab Juruukur Bahan untuk memastikan bahawa tuntutan itu adalah benar. Selain itu juga ianya dapat memastikan bahawa kos yang ditanggung oleh pihak kontraktor tersebut akibat daripada arahan tersebut adalah benar-benar merugikannya disini pihak kontraktor adalah berhak untuk menerima segala dokumen dan resit-resit pembayaran yang menunjukkan bahawa pihak kontraktor adalah menanggung rugi akibat daripada pematuhan arahan Pegawai Penguasa/Arkitek.

9. Lanjutan masa.

Di samping itu juga pihak Juruukur Bahan adalah bertanggungjawab untuk menganalisa segala alasan yang diberikan oleh pihak kontraktor untuk meminta lanjutan masa seperti mana yang dinyatakan didalam Borang Kontrak Setara.. Jika didapati alasan yang diberikan oleh pihak kontraktor iitu adalah munasabah maka pihak akan Juruukur Bahan memberikan persetujuannya kepada pihak Pegawai Penguasa/Arkitek untuk mengeluarkan arahan bagi meluluskan permintaan kontraktor untuk lanjutan masa tersebut.

10. Akaun muktamad.

Setelah pihak kontraktor mendapat sijil perakuan siap kerja
(iaitu selepas kontraktor membaiki segala kecacatan yang ada),
maka pihak Juruukur Bahan adalah dengan ini bertanggungjawab untuk membuat akaun muktamad. Akaun muktamad ini adalah bertujuan untuk mengetahui jumlah sebenar wang yang digunakan didalam projek itu samada ianya mengikut peruntukan (budget) yang telah ditetapkan oleh pihak kontraktor ataupun melebihi peruntukan tersebut.

Posted by ukur bahan : quantity surveying at 10:05 PM

http://ukurbahan-qs.blogspot.com/2007/06/peranan-juruukur-bahan.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

National Geographic POD

Labels